بوبین شیر کتابی

بوبین شیر کتابی

بوبین شیر کتابی

بوبین شیر کتابی یکی از اجزای اصلی و مهم شیر برقی کتابی است که فرمان عملکرد شیر برقی را از طریق قطع و وصل جریان الکتریکی اعمال می‌کند.

عملکرد بوبین شیر کتابی

عملکرد بوبین بدین صورت است که با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ داخل بوبین، یک میدان مغناطیسی موقت ایجاد می‌شود.

بر اثر نیروی حاصل از این میدان مغناطیسی، مکانیزم اسپول شیر برقی تحریک شده و جابجا می‌شود. این جابجایی که در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد، مسیر عبور باد در شیر را تغییر می‌دهد.

با قطع جریان بوبین و حذف میدان مغناطیسی، بر اثر فشار باد و نیروی فنر برگشت، اسپول به موقعیت قبلی برمی‌گردد و مسیر جریان باد مجدداً تغییر می‌کند.

بوبین شیر کتابی بر روی انواع شیرهای کتابی استاندارد نظیر شیرهای 3/2 ، 5/2 و 5/3 قابل نصب است.

ویژگی‌های فنی بوبین شیر کتابی

1- استانداردهای حفاظتی: بوبین‌های کتابی Elite دارای استاندارد IP65 هستند که به معنای مقاومت بالا در برابر نفوذ گرد و غبار و آب است.

استاندارد حفاظتی IP65 یک استاندارد بین‌المللی برای درجه‌بندی محافظت دستگاه‌ها در برابر ورود گرد و غبار و آب است.

“IP” مخفف “Ingress Protection” است. هر کد IP از دو عدد تشکیل شده است.

عدد اول: نشان‌دهنده سطح محافظت در برابر ورود اجسام جامد و گرد و غبار.

عدد دوم: نشان‌دهنده سطح محافظت در برابر ورود آب.

درج کد  IP65 بر روی بوبین‌های شیر کتابی Elite بدین معنی است که:

عدد اول (6): نشان می‌دهد که بوبین کاملاً در برابر گرد و غبار محافظت شده است. به عبارت دیگر، هیچ گرد و غباری نمی‌تواند وارد بوبین شود و بوبین کتابی Elite کاملاً ضد گرد و غبار است.

عدد دوم (5): به این معنی است که بوبین در برابر پاشش آب از هر جهت محافظت شده است.

بنابراین، بوبین‌ کتابی Elite به طور کامل در برابر گرد و غبار و همچنین پاشش آب از هر جهت مقاوم است و می‌تواند در معرض پاشش آب قرار گیرد، بدون اینکه آسیب ببیند یا عملکرد آن مختل شود.

2- عملکرد مداوم (100% ED): بوبین‌های شیرکتابی Elite با قابلیت عملکرد 100% ED  طراحی شده‌اند، بدین معنا که قادر به کارکرد مداوم و بدون وقفه در دوره‌های طولانی هستند.

عبارت “100% ED” که بر روی بوبین‎های شیر کتابی Elite درج شده است، به معنی “100% Duty Cycle” یا همان زمان کار 100 درصد است.

این عبارت نشان می‌دهد که بوبین شیر کتابی می‌تواند به طور مداوم و بدون وقفه کار کند. در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی، زمان کار یا Duty Cycle به معنی نسبت زمان کاری دستگاه به کل زمان است.

به عبارتی اگر یک شیر برقی با بوبین “100% ED” مشخص شده باشد، این بدان معنی است که این بوبین می‌تواند به طور مداوم روشن و فعال باشد، بدون اینکه نیاز به استراحت یا خاموشی داشته باشد تا از آسیب‌دیدگی یا داغ شدن بیش از حد جلوگیری شود.

3- کیفیت ساخت: بوبین های کتابی Elite دارای نشان استانداردCE  هستند. این بدین معنی است که این بوبین ها بر اساس مطابقت با استانداردهای فنی و کیفی اروپا ساخته شده‌اند که عملکرد مطلوب، دوام طولانی آنها را تضمین می‌کند.

استفاده از سیم‌پیچ‌ مسی با پوشش‌های مقاوم در برابر ضربه، حرارت و خوردگی، از شاخصه های اصلی بوبین های با کیفیت است. همچنین مدار برقی بوبین‌های کتابی Elite مجهز به بورد الکترونیکی و LED نشانگر اعمال جریان و عملکرد بوبین است.

نکته: در انواع نامرغوب و بی کیفیت بوبین کتابی به رغم ظاهر مشابه نمونه‌های استاندارد، استفاده از مواد ناخالص و آلیاژهای متفرقه به جای سیم مسی خالص و نیز کاهش مقدار سیم مورد استفاده در سیم پیچ بوبین، باعث کاهش قدرت مغناطیسی بوبین شده و این امر ضمن کاهش قابل توجه عمر بوبین، باعث می‌شود عکس‌العمل بوبین به فرمان الکتریکی ضعیف و عملکرد شیربرقی کند شود.

همچنین عدم وجود بورد الکترونیکی در بوبین‌های غیر استاندارد، بیان‌گر عدم وجود حفاظت الکترونیکی در این بوبین هاست. این بدین معنی است که در این بوبین ها جریان الکتریکی سیم پیچ غیر یکنواخت بوده و بوبین در برابر شوک های الکتریکی و نوسانات ولتاژ و جریان آسیب پذیر است.

4- زمان پاسخ: “Response Time” یا همان زمان پاسخ شیر، یکی از شاخص های اصلی سنجش کیفیت عملکرد شیرهای برقی است.

هر چقدر زمان پاسخ شیر به فرمان الکتریکی کمتر باشد، عملکرد شیربرقی سریع‌تر و دقیق‌تر خواهد بود. کیفیت بالای بوبین در کاهش زمان پاسخ و در نتیجه عملکرد مطلوب شیر برقی نقش حیاتی دارد.

در بسیاری از تجهیزات پنوماتیک، کندی پاسخگویی و عملکرد غیر یکنواخت شیر برقی ناشی از کیفیت پایین بوبین کتابی است که این امر عملکرد کلی سیستم را دچار اشکال و اختلال نموده و بعضاً سبب بروز خرابی و توقف دستگاه به ویژه در سیستم های اتوماسیون صنعتی می‌شود.

تنوع ولتاژ: بوبین‌های کتابی در چهار ولتاژ پر مصرف عرضه می‌شوند:

  • DC 12V
  • DC 24V
  • AC 220V
  • AC 110V

این تنوع ولتاژ، امکان استفاده از بوبین‌های کتابی را در انواع مختلف شیر برقی و صنایع گوناگون فراهم می‌سازد.

تنوع سایز: با توجه به تنوع شیرهای برقی کتابی موجود در بازار، انواع بوبین با قطرهای شفت استاندارد 8mm و 9mm برای نصب روی شیرهای متنوع تولید و عرضه می‌شود. Elite انواع بوبین با ولتاژهای مختلف را در هر دو سایز فوق در سبد بزرگ محصولات خود دارد.

نام محصول کد محصول
بوبین و سوکت 220AC  COIL AC 220
بوبین و سوکت 12,24DC  COIL DC 24/12
بوبین و سوکت 110AC  COIL AC 110
بوبین و سوکت 24AC   COIL AC 24

 

بوبین شیر کتابی

اشتراک گذاری

محصولات دیگر

اشتراک گذاری

فهرست