کوپلینگ باد پنوماتیک

انواع کوپلینگ باد
(Pneumatic Couplings)

کوپلینگ پنوماتیک یک گروه از خانواده بسیار گسترده کوپلینگ می‌باشد.

کوپلینگ هوا برای اتصال سریع تجهیزات پنوماتیک، ابزارهای بادی، شیلنگ‌ها و سایر اجزاء به منبع هوای فشرده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کوپلینگ‌ها شامل دو جزء نر و ماده می‌باشند. معمولاً جزء ماده روی شیلنگ یا منبع تأمین هوای فشرده و جزء نر یا همان دنباله بر روی ابزار یا تجهیز مصرف‌کننده باد نصب ‌می‌شود.

نکتۀ جالب درباره کوپلینگ‌های پنوماتیک این است که بر خلاف کوپلینگ‌های هیدرولیک، تمامی انواع و سایزهای قسمت نری، قابل اتصال به کلیه انواع و سایزهای مادگی می‌باشند. بنابراین، تطابق تیپ و سایز بین دو قسمت نری و مادگی کوپلینگ باد ضرورت ندارد.

 

کوپلینگ باد

 

در یک دسته‌بندی کلی کوپلینگ‌های باد در دو تیپ دستی ( Two Touch Or Manual Lock) و اتوماتیک ( One Touch Or Self Lock) عرضه می‌شود.

در کوپلینگ‌های نوع دستی به هنگام نصب قسمت نری، باید ضامن روی مادگی به صورت دستی به عقب کشیده شود. در حالی که در نوع اتوماتیک کافی است دنباله به داخل مادگی فشار داده شود تا به صورت اتوماتیک اتصال دو جزء برقرار شود. بنابراین، استفاده از نوع اتوماتیک سهولت بیشتری در کاربرد به همراه دارد.

کوپلینگ‌های پنوماتیک Elite در مدل‌ها و سایزهای متنوع برای مصارف مختلف کارگاهی و صنعتی عرضه می‌گردد.

ویژگی‌های فنی کوپلینگ پنوماتیک

  • فشار کاری: 0~9 Bar
  • ماکزیمم فشار عملکرد: 13 Bar
  • دمای کاری:  (0~60)°c
  • قابلیت اتصال: انواع شیلنگ‌های PU ,PA

 

مشخصات فنی کوپلینگ پنوماتیک

کوپلینگ پنوماتیک

انواع کوپلینگ باد

کوپلینگ‌ باد در 5 گروه عمده دسته‌بندی می‌شود:

  1. کوپلینگ بیرون رزوه (رو دنده)
  2. کوپلینگ داخل رزوه (تو دنده)
  3. کوپلینگ شیلنگ خور
  4. کوپلینگ مهره ای
  5. کوپلینگ چند راهی

سیستم کدبندی این کوپلینگ‌ها از منطقی ساده برخوردار است. درک این منطق به سفارش‌گذاری درست کالای مورد نظر کمک می‌کند.

هر کد شامل دو بخش از حروف و اعداد می باشد. بخش حروف مشخص‌کننده نوع و تیپ کوپلینگ و بخش اعداد نمایان‌گر سایز کوپلینگ می‌باشد.

نوع و سایز کوپلینگ‌های باد

نوع و سایز کوپلینگ باد

 

کاراکتر اول یکی از دو کاراکتر S یا P انگلیسی است.

S مخفف Socket است و هر گاه در ابتدای کد باشد، کوپلینگ از نوع مادگی است.

P مخفف Plug است و هر گاه در ابتدای کد باشد، کوپلینگ از نوع نری است.

کاراکتر دوم انگلیسی مشخص‌کننده تیپ کوپلینگ است.

  • M که مخفف Male بوده و کوپلینگ از تیپ بیرون رزوه یا رو دنده است.
  • F که مخفف Female بوده و کوپلینگ از تیپ داخل رزوه یا تو دنده است.
  • H که مخفف Hose بوده و کوپلینگ از تیپ شیلنگ خور است.
  • P که مخفف Pneumatic بوده و کوپلینگ از تیپ مهره‌ای است.

بخش عددی کد مشخص‌کننده سایز کوپلینگ است.

  • 10 معادل 6 یا 1/8
  • 20 معادل 8 یا 1/4
  • 30 معادل 10 یا 3/8
  • 40 معادل 12 یا 1/2

به عنوان مثال:
اگر کد SM-40 را در نظر بگیریم S به معنای این است که کوپلینگ باد از نوع مادگی می‌باشد.

M مشخص‌کننده تیپ بیرون رزوه است.

عدد 40 سایز 1/2 را مشخص می‌کند.

بنابراین، به سادگی مشخص می‌شود که این کد به معنای کوپلینگ مادگی بیرون رزوه 1/2 می‌باشد.

*کوپلینگ‌های دو راهی و سه راهی از جهتی استثنای این قاعده به شمار می‌روند.*

به این صورت که با وجود آمدن حرف M در کاراکتر دوم، این دو ردیف از تیپ داخل دنده می‌باشند.

از سوی دیگر، برخلاف باقی کدها، سایز کوپلینگ در کد مشخص نشده است و حروف V و Y نشان‌دهنده  شکل ظاهری این دو کالا می‌باشند.

 

کوپلینگ پنوماتیک

فهرست