شیر برقی پنوماتیک (شیر تحریک الکتریکی)

  1. خانه
  2. شیر برقی پنوماتیک / تحریک الکتریکی

شیرهای برقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک
(شیرهای تحریک الکتریکی)
(Elite Solenoid Valves)

گسترده‌ترین انواع شیرهای کنترل جهت(Directional Control Valves)  در سیستم‌های پنوماتیک شیرهای تحریک الکتریکی یا در اصطلاح بازار شیرهای برقی هستند.

شیرهای برقی به عنوان پرمصرف‌ترین اجزای مدارهای پنوماتیک اغلب برای کنترل و اعمال فرمان جک پنوماتیک (جک‌های یک و دو طرفه)، شیرهای صنعتی بزرگتر و یا موتورهای بادی (Air Motors) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بسته به نوع کاربرد در مدار پنوماتیک، شیرهای برقی در انواع دو تا چند پورت (معمولاً دو تا پنج پورت) و در مدل‌های یک یا دو بوبین شیر کتابی (تک یا دوبل) طراحی و عرضه می‌گردند.

چگونگی عملکرد شیر برقی پنوماتیک

شماتیک شیر برقی پنوماتیک

همانگونه که از نام این شیرها پیداست، در شیرهای برقی فرمان عملکرد شیر به صورت الکتریکی اعمال شده است.

از طریق یک میدان مغناطیسی با ایجاد خاصیت آهنربایی موقت در هسته بوبین، اسپول یا دیافراگم شیر تحریک و جابجا می‌شود و مسیر عبور هوای فشرده در جهت دلخواه هدایت یا مسدود می‌گردد.

شیر برقی پنوماتیک

انواع شیر برقی پنوماتیک

با توجه به گستردگی مصرف شیرهای برقی و تنوع شرایط کاری و محیطی، این شیرها در سایزهای بسیار متنوع و با جنس‌ها و اشکال مختلف طراحی و تولید می‌شوند.

بعضی از انواع شیرهای تحریک الکتریکی نظیر شیرهای بدنه برنجی و بدنه استیل در مدارهای انتقال سایر سیالات نظیر آب و انواع مایعات و گازهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیرهای ۲/۲ دیافراگمی و شیر تایمردار الیت از انواع شیرهای قابل استفاده در مدارات غیر هوای فشرده هستند.

بوبین شیرهای برقی پنوماتیک معمولاً قابل تعویض است. بر حسب طراحی و ساختار مدار الکتریکی دستگاه مربوطه در انواع ۱۲ و ۲۴ ولت مستقیم (24V & 12V DC) و یا ۲۲۰، ۱۱۰ و ۲۴ ولت متناوب (220V & 110V & 24V AC) در دسترس هستند.

فهرست